KREATIVNÍ DÍLNY PRO UČITELE HUDEBNÍ VÝCHOVY

Tomáš KERLE, Jiří POLÍVKA, Adéla SLACHOVÁ, Gabriela VERMELHO
  • Jak propojit výuku a radost z hudby,  aby účastníci odcházeli s tím, že se naučili mnoho nového a zároveň je to bavilo?
  • Jak žáky a studenty motivovat v chuti se dál hudebně rozvíjet?

Opřeni o zkušenosti skvělých profesionálů chceme vám, pedagogům, přinášet inspiraci v podobě nových technik, her a cvičení. 

Zapojení lektoři jsou aktivními hudebníky s bohatou pedagogickou praxí. Každý z nich vám nabídne svoje zkušenosti a svou metodiku. Naučíte se prvky, které si můžete  osvojit a obohatit tak školní výuku hudební výchovy.

Výuka bude mít podobu jednorázových celodenních workshopů, kde si pedagog vše sám vyzkouší a odnese si jak praktickou zkušenost, tak i materiály, z nichž bude moct čerpat.

Přehled celodenních dílen

  • 26.4. CESTA RYTMU  – rozvoj hudebního vnímání skrze africké rytmy, vede Tomáš KERLE, pro 2. stupeň ZŠ nebo ZUŠ
  •  3.5. AUTORSKÁ TVORBA A IMPROVIZACE JAKO MOŽNOST SEBEVYJÁDŘENÍ – vede Gabriela Vermelho, pro 2. stupeň ZŠ nebo ZUŠ
  • 10.5. RYTMUS JAKO DOBRODRUŽSTVÍ, vede Tomáš Kerle, pro 1. stupeň ZŠ nebo pro ZUŠ
  • 18.5. PROŽÍT HUDBU – vede Adéla Slachová, pro 1. stupeň ZŠ nebo pro ZUŠ
  • 26.5.  PROŽÍT HUDBU / vede Adéla Slachová, pro 2. stupeň ZŠ nebo ZUŠ
  • 5. 6. JAK NA HUDEBKU / vede Jiří Polívka, pro 1. stupeň ZŠ

PODROBNÝ PROGRAM K SÉRII WORKSHOPŮ

 

PROŽÍT HUDBU

pro 1. stupeň ZŠ a ZUŠ / vede Adéla Slachová

čtvrtek 18.května, studio Itaka (9-12 a 13:30-15:30)

Workshop představí možnosti výuky hudební výchovy na prvním stupni formou her a prožitku. Hudební výchova jako rovnocenný a obohacující partner ostatních předmětů.

1.-3. třída

  • Rytmika, říkadla a pentatonické písně. Jednoduchost.
  • Práce s knihou, příběhy a obrazovými kartičkami a jejich zhudebňování pomocí jednoduchých nástrojů a hlasu.
  • Dech – cvičení s brčkem, jednotónovými flétnami a jiné hry pro aktivaci dechové opory.
  • Výslovnost – souhlásky, samohlásky, použití korkového špuntu.Hry pro sklidnění a ucelení třídy.

4.-5. třída

  • Délky not a pomocná báseń pro jejich ukotvení.
  • Vědomé zaměření se na notový zápis, vytleskávání not, důrazy, notové hádanky.
  • Zpěv kánonů, práce s ostinátky, dvojhlas.
  • Kruhové hry s rytmem a hlasem, kruhové tance.

 

PROŽÍT HUDBU

pro 2. stupeň ZŠ a ZUŠ / vede Adéla Slachová

pátek 26. května, studio Itaka (9:30-12:30 a 14-17)

Workshop představí možnosti výuky hudební výchovy na druhém stupni formou her a prožitku. Hudební výchova jako rovnocenný a obohacující partner ostatních předmětů. 

  • Práce s hlasem – hrtan, kořen jazyka, měkké a tvrdé patro, centrální brániční bod, dechová opora.
  • Prožitek intervalů a jejich zakomponování do psaného příběhu.
  • Noty, pomlky, samostatná i skupinová práce pro uchopení taktů.
  • Zpěv kánonů, práce s ostinátky, vícehlasy.
  • Rytmická cvičení s claves, shakery a boomwhackers a zakomponování dalších nástrojů pro doprovod písní.
  • Improvizace, hra na skladatele a dirigenta.

 

ADÉLA SLACHOVÁ je zpěvačka, skladatelka a hlasová lektorka. Je absolventkou Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. V oblasti hudby se pohybuje přes 20 let. Inspirují ji hudební cesty vedoucí k lidové písni, úplně nový pohled na hudbu jí dalo tříleté studium muzikoterapie pod vedením Jana Chromečka na Akademii Tabor a také setkání s německou muzikoterapeutkou Gunhild von Kries. Je také absolventkou jednoletého semináře CVT – Complete Vocal Technique pod vedením Dity Kosmákové. Momentálně se věnuje zejména zdokonalování své vlastní metodiky hudební výchovy pro základní školy. Jako muzikoterapeutka působí v neziskové organizaci Rybka, z.s., SONS a Cheiron T. Vyučuje hudbu na základní škole a do dalších jezdí jako externí pedagožka. Jak sama říká, její zkušenosti s hudbou se neustále prohlubují a obohacují. „Jsem pozorovatelem, nadšeným experimentátorem a samozřejmě také sama žákem, abych se mohla posouvat dál.“ Dále se pak zaměřuje na práci s loopstationem. Momentálně koncertuje s čerstvě vydaným autorským CD Laštovka.

 

 

RYTMUS JAKO DOBRODRUŽSTVÍ

vede Tomáš Kerle, pro 1. stupeň ZŠ nebo ZUŠ

středa 10. května, studio Itaka (9:30-12:30 a 14-17)
  • rytmicko-pohybová cvičení rozvíjející rozvíjející tělesnou koordinaci
  • základy rozmanitých bodypercussion přístupů (hra na tělo)
  • rytmické hry stmelující skupinu a rozvíjející koncentraci i vnímání kolektivu
  • zapojení hlasu jako rytmického elementu – říkanky, básničky, kreativní práce s rytmickými slabikami
  • základy jednoho z tradičních západoafrických rytmů – krátké rytmické doprovody, ukázka delších rytmických vět při sólování, principy skupinové hry; zkoumání možností, jak dobře vystavět rytmickou skladbu (aranže, zvukové a rytmické vrstvy atd.)

 

CESTA RYTMU  – rozvoj hudebního vnímání skrze africké rytmy

vede Tomáš KERLE, pro 2. stupeň ZŠ nebo pro ZUŠ

středa 26. dubna, DK Bílá Hora (9:30-12:30 a 14-17)
  • rytmicko-pohybová cvičení rozvíjející rozvíjející tělesnou koordinaci a podporující vnímání více rytmických vrstev najednou
  • základy rozmanitých bodypercussion přístupů (hra na tělo)
  • rytmické hry stmelující skupinu a rozvíjející koncentraci i vnímání kolektivu
  • zapojení hlasu jako rytmického elementu, kreativní práce s rytmickými slabikami
  • zkoumání rozmanitých zvukových možností djembe a basových bubnů (pozice nástroje, držení těla, efektivní pohyb při hraní, základní technika hry).
  • základy jednoho z tradičních západoafrických rytmů – krátké rytmické doprovody, ukázka delších rytmických vět při sólování, principy skupinové hry; zkoumání možností, jak dobře vystavět rytmickou skladbu (aranže, zvukové a rytmické vrstvy atd.)
  • rytmy v populární hudbě a práce s boomwhackery

TOMÁŠ KERLE je hudebník, perkusista, korepetitor a lektor rytmických workshopů. Pravidelně spolupracuje s mnoha institucemi jako korepetitor a lektor (katedra tance HAMU, program Tanec školám s divadlem Ponec, vzdělávací aktivity pro pedagogy v rámci akreditovaných seminářů ve společnosti Tamburína).  Od roku 2008 se věnuje pořádání bubenických seminářů a rytmických dílen „Cesta rytmu“ pro veřejnost, školní instituce a firmy. V průběhu své hudební dráhy působil v mnoha rozmanitých českých i zahraničních kapelách a projektech (Marimba Mama, Ghana Dance Ensemble, All Star Refugee Band, Barati Squad, Soundokan, Topos Kolektiv ad.)

 

 

AUTORSKÁ TVORBA A IMPROVIZACE JAKO MOŽNOST SEBEVYJÁDŘENÍ

vede Gabriela Vermelho, pro 2. stupeň ZŠ nebo pro ZUŠ

středa 3. května, studio Itaka (9:30-12:30 a 14-17)

Témata, která lze obsáhnout a prakticky si vyzkoušet na tomto semináři:

  • jak pracovat s hlasem, jako se svým nejpřirozenějším a nejdokonalejším nástrojem, který každý vlastní
  • jak pracovat s psychikou během vystupování na veřejnosti
  • velké téma také pro učitele – jak správně pečovat o svůj hlas a jak jej posílit
  • jednoduchá a základní dechová a hlasová cvičení
  • hlas jako léčebná síla a prostředek
  • ad základy improvizace – na základě jednoduché lidové písně – kterou se můžeme společně naučit – vyzkoušet si na této písni různé hudební styly, postupy
  • zaměření na text – tzn. na základě dané lidové písně zaměřit se pouze na význam textu – jako první bod – pokusit se zhudebnit tuto píseň bez znalosti původního notového zápisu – tzv. popustit uzdu své hudební fantazii – s tím, že každý nápad je dobrý – nehodnotit! výsledkem může být zajímavý postup při porovnávání vlastní hudební tvorby a hudebním materiálem dané lidové písně
  • dalším krokem je inspirace „běžným“ životem – vždyť zhudebnit a zazpívat se dá například i telefonní seznam!
  • jak se dají hudebně zpracovat emoce? – další možný okruh k vyzkoušení a zamyšlení
  • pozorování a načítání okolního světa – opět další možné cvičení k volné improvizaci – každá osobnost načítá „stejný“ svět kolem sebe „jiným“ způsobem – opět další téma k volnému hudebně-textovému zpracování a vyjádření
  • zhudebni své jméno! – jméno je podstata každé bytosti – ať už v jakémkoliv smyslu vnímání a následnému zpracování
  • společné tvoření písně na základě intuitivního vyřčení prvního slova každého člena skupiny

 

GABRIELA VERMELHO je výraznou osobností naší hudební a divadelní scény. Je současně zpěvačkou, houslistkou, violistkou, hráčkou na kvinton, skladatelkou a herečkou, působí v oblasti klasické hudby,
muzikálu, jazzu a rockové alternativy. Věnuje se hudební pedagogice, vyučuje na ZUŠ v Praze, organizuje pravidelně celodenní hlasové semináře, tématem je improvizace a rozvíjení autorské tvorby, použití hlasu jako jednoho z možných terapeutických nástrojů při osobnostním rozvoji. Je zvána jako lektorka hlasových, hudebních a improvizačních dílen v rámci festivalu ProArt. Je lektorkou programu Tanec školám s divadlem Ponec, kde se věnuje hlavně improvizovanému hudebnímu doprovodu. V roce 2022 se stala lektorkou dětských hudebních dílen v rámci festivalu Struny dětem. Zde se také věnovala rozvíjení improvizace a hudebně-textové tvorby dětské písně. Zabývá se tématikou interpretace a novátorského zpracování lidové písně. Je primariem kvarteta Gadrew Way, spolupracovala se např. se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Komorním orchestrem Pavla Haase, Orchestrem Berg, skupinou Čechomor atd.
 Je členkou kapely Maraca a Zimbova, vystupovala společně s Epoque
Quartetem a Petrem Wajsarem ve sdružení Ewave. V roce 2013 založila svou hudební skupinu GaRe, se kterou se věnuje pouze autorské hudbě.

 

JAK NA HUDEBKU?

pro 1. stupeň ZŠ a ZUŠ / vede Jiří Polívka

pondělí 5. června, studio Itaka (9:30-12:30 a 14-17)

Vnímat hudbu je v základní míře dáno každému člověku. Workshop chce pomoci zorientovat se v nepřeberných možnostech pojetí hudební výchovy, zaměřit se na rozvíjení a upevnění elementárních dovedností a otevřít tak cestu co největšímu počtu dětí k aktivnímu vnímání hudby, zpěvu a muzicírování.

KOMU JE WORKSHOP URČEN? Především učitelům 1. stupně ZŠ. Na své si ale mohou přijít také ti, kdo pracují s předškolními dětmi, nebo profesionální muzikanti, kteří chtějí i učit.  

CO SE NAUČÍME? Workshop se bude věnovat třem základním tématům. Vytvoření sboru – jak ideálně upravit prostor, časová organizace hodiny  základní dechová a hlasová průprava,  artikulace, rozsah, cvičení a výběr repertoáru. Hudební nástroje – jaké vybrat a jak je používat, využití aplikací. Propojování hudby s ostatním vzdělávacími okruhy – jazyky, matematika, fyzika, dějiny, anatomie, tělocvik.

Práce učitelů takto malých dětí je pro jejich vývoj naprosto zásadní. V čase, který svým žákům věnují, je seznamují se všemi oblastmi života. Hudba nemusí být silnou stránkou každého kantora, ale přitom může být skvělým pojítkem s dalšími vzdělávacími tématy.

JIŘÍ POLÍVKA je muzikant, učitel hudby a sbormistr s praxí téměř 30 let. Pracuje s dětmi v širokém věkovém spektru od předškolních dětí až po studenty středních škol. V minulosti působil ve školách jak klasického, tak i zcela alternativního střihu. Jeho zkušenosti zahrnují výuku hudby v nejrozmanitějších podobách od individuálních lekcí v ZUŠ, přes vedení dětských hudebních skupin, kapel a sborů, až po vyučování předmětu Hudební výchova na základních školách i osmiletém gymnáziu. V současnosti se převážně věnuje dětskému sboru Mifun, jehož je zakladatel a sbormistr.

 

 

ORGANIZAČNÍ INFORMACE K PLATBĚ

Platba na účet 2316803319/0800, variabilní symboly jednotlivým platbám:

  • Slachova, 2. st. –  VS 221042023
  • Kerle, 2. st. – VS 226042023
  • Vermelho, 2.st. – VS 203052023
  • Kerle, 1. st. – VS 210052023
  • Slachova, 1. st. – VS 218052023
  • Polívka, 1. st. – VS 205062023

datum

26 / 04 / 2023 -

05 / 06 / 2023

místo

Studio Itaka a DK Bílá Hora

čas

10-13 a 14:30-17:30

počet účastníků

15

cena

600

Co říkají účastníci

/ let /
„“
/ let /
„“
/ let /
„“

Galerie

Videa