Přehled dílen – lze se registrovat na jednotlivé dílny:
- pátek 15. listopadu / 15-19h / CESTA RYTMU – ROZVOJ HUDEBNÍHO VNÍMÁNÍ SKRZE AFRICKÉ RYTMY – vede Tomáš KERLE, Studio Itaka, Korunní 35, Praha 2
- pátek 22. listopadu / 15-19h /AUTORSKÁ TVORBA A IMPROVIZACE JAKO MOŽNOST SEBEVYJÁDŘENÍ – vede Gabriela VERMELHO, Studio Itaka, Korunní 35, Praha 2
- čtvrtek 12. prosince / 15-19h /SLAM POETRY : OTEVŘENÝ PROSTOR – text jako svoboda vyjádření – vede Robert NETUKA aka TUKAN, Žižkostel, nám. Brigád 1, Praha 3
- Jak propojit výuku a radost z hudby, aby účastníci odcházeli s tím, že se naučili mnoho nového a zároveň je to bavilo?
- Jak žáky a studenty motivovat v chuti se dál hudebně rozvíjet?
Opřeni o zkušenosti skvělých profesionálů chceme vám, pedagogům, přinášet inspiraci v podobě nových technik, her a cvičení. Zapojení lektoři jsou aktivními hudebníky s bohatou pedagogickou praxí. Každý z nich vám nabídne svoje zkušenosti a svou metodiku. Naučíte se prvky, které si můžete osvojit a obohatit tak školní výuku hudební výchovy. Výuka bude mít podobu jednorázových odpoledních workshopů, kde si pedagog vše sám vyzkouší a odnese si jak praktickou zkušenost, tak i materiály, z nichž bude moct čerpat.
Podrobný přehled akcí:
CESTA RYTMU – ROZVOJ HUDEBNÍHO VNÍMÁNÍ SKRZE AFRICKÉ RYTMY
vede Tomáš KERLE / určeno pro ZŠ, SŠ i ZUŠ / Pátek 15. listopadu / Studio Itaka 15-19h /
Rytmicko-pohybová cvičení rozvíjející rozvíjející tělesnou koordinaci a podporující vnímání více rytmických vrstev najednou / základy rozmanitých bodypercussion přístupů (hra na tělo) / rytmické hry stmelující skupinu a rozvíjející koncentraci i vnímání kolektivu / zapojení hlasu jako rytmického elementu, kreativní práce s rytmickými slabikami / zkoumání rozmanitých zvukových možností djembe a basových bubnů (pozice nástroje, držení těla, efektivní pohyb při hraní, základní technika hry)./ základy jednoho z tradičních západoafrických rytmů – krátké rytmické doprovody, ukázka delších rytmických vět při sólování, principy skupinové hry; zkoumání možností, jak dobře vystavět rytmickou skladbu (aranže, zvukové a rytmické vrstvy atd.) / rytmická práce s boomwhackery.
AUTORSKÁ TVORBA A IMPROVIZACE JAKO MOŽNOST SEBEVYJÁDŘENÍ
vede Gabriela VERMELHO / určeno pro ZŠ, SŠ i ZUŠ / Pátek 22. listopadu / Studio Itaka / 15-19h
Témata, která lze obsáhnout a prakticky si vyzkoušet na tomto semináři, napište nám, která by vás zajímala: jak pracovat s hlasem, jako se svým nejpřirozenějším a nejdokonalejším nástrojem, který každý vlastní / jak pracovat s psychikou během vystupování na veřejnosti / velké téma také pro učitele – jak správně pečovat o svůj hlas a jak jej posílit / jednoduchá a základní dechová a hlasová cvičení / hlas jako léčebná síla a prostředek / ad základy improvizace – na základě jednoduché lidové písně – kterou se můžeme společně naučit – vyzkoušet si na této písni různé hudební styly, postupy / zaměření na text – tzn. na základě dané lidové písně zaměřit se pouze na význam textu – jako první bod – pokusit se zhudebnit tuto píseň bez znalosti původního notového zápisu – tzv. popustit uzdu své hudební fantazii – s tím, že každý nápad je dobrý – nehodnotit! výsledkem může být zajímavý postup při porovnávání vlastní hudební tvorby a hudebním materiálem dané lidové písně / dalším krokem je inspirace „běžným“ životem – vždyť zhudebnit a zazpívat se dá například i telefonní seznam! / jak se dají hudebně zpracovat emoce? – další možný okruh k vyzkoušení a zamyšlení / pozorování a načítání okolního světa – opět další možné cvičení k volné improvizaci – každá osobnost načítá „stejný“ svět kolem sebe „jiným“ způsobem – opět další téma k volnému hudebně-textovému zpracování a vyjádření / zhudebni své jméno! – jméno je podstata každé bytosti – ať už v jakémkoliv smyslu vnímání a následnému zpracování / společné tvoření písně na základě intuitivního vyřčení prvního slova každého člena skupiny.
SLAM POETRY: OTEVŘENÝ PROSTOR – Text jako svoboda vyjádření
vede jeden z nejvýraznějších slammerů ČR Robert Netuka / TUKAN / určeno pro ZŠ, ZŠ a ZUŠ / čtvrtek 12.12 – Žižkostel, Praha 3
Slam poetry je performativní platforma na pomezí poezie, divadla a prózy. Během workshopu si ukážeme, jak lze tuto platformu arteterapeuticky využít k seberealizaci a vyjádření sebe sama nebo postojů, které nás pnou k tomu o nich psát a umělecky je sdílet. Autoři a autorky volí různé přístupy vyjádření, během workshopu budeme co se týče přístupu vycházet z osobních zkušeností lektora, potažmo nastíníme metody dalších autorů a autorek české slamové scény. Každý přístup je osobitý, ale zároveň ovlivněný, ovlivňující i proměnlivý.
Možná si říkáte – proč slam poetry? Ono to není jen pro básníky nebo performery. Muzikanti si z něj mohou odnést spoustu dovedností! Tady je pár důvodů, proč se nebát vykročit mimo komfortní zónu:
- Práce s hlasem a intonací – slam poetry je o tom, jak slova znějí a jak je dokážete podat. Naučíte se lépe pracovat s výrazem, intonací a rytmem – to se hodí jak při zpěvu, tak při komunikaci s publikem.
- Rytmus a tempo – texty ve slamu mají svůj přirozený flow. Tenhle cit pro tempo můžete přenést do své hudby, ať už jde o hraní na nástroj, skládání nebo zpěv.
- Tvorba textů – Slameři pracují s originálními metaforami a s příběhy. Můžete se inspirovat pro vaší práci s textem. Sebevyjádření Slam poetry je o autenticitě.
- Budeme se učit, jak se propojit se s publikem – to je dovednost, která je pro muzikanty klíčová. Práce s energií na pódiu Při slamu musíte zaujmout jen svým hlasem a textem. To vám pomůže rozvinout to, čemu performeři říkají „stage presence“ – dobře zvládat interakci s posluchači. Vnímání publika Slameři neustále reagují na energii a emoce publika. To je i u hudby skvělá dovednost.
ORGANIZAČNÍ INFORMACE
KDY: pátek 15. listopadu s Tomášem Kerle, pátek 22. listopadu s Gabrielou Vermelho, čtvrtek 12. prosince s Robertem Netukou aka Tukanem
Aktivity Hlasohledu probíhají za podpory Evropské unie, Národního plánu obnovy, Hlavního města Prahy a Ministerstva kultury – děkujeme!