Meredith MONK (USA)

 

 

Má práce je jako barevná tekutina, stále podléhá změně. Někdy je čistě bílá, jindy zakalená. Namnoze bezejmenná a měnící rozměry. Někdy ztuhne do tvaru v našem navyklém čase a prostoru - pak dostane jméno: říká se jí dílo. Je vlita v určitou prostorovou schránku a ztuhne do takového tvaru. Když je konec, vypaří se, změní se v plyn, pak zpět v tekutinu, a tak to plyne pořád dokola. Většina lidí uvažuje pouze v těchto jménech, ohraničena obvyklým časem, opakovatelností, předmětností V divadelním procesu není prostor pro opuštění a prolínání těchto schránek.

Meredith Monk je skladatelka, zpěvačka, režisérka a choreografka. Založila tzv. novou operu (new opera), vytvořila mnoho hudebně divadelních představení, filmů a instalací. Je průkopnicí rozšířené hlasové techniky (extended vocal technique) a interdisciplinární performance (interdisciplinary performance). Monk tvoří díla, kterým se daří na pomezí hudby a pohybu, obrazu a objektu, světla a zvuku. Objevuje a splétá nové způsoby vnímání. Monk objevila hlas jako nástroj, v tom spočívá její průkopnictví. Ukázala na jazyk hlasu, který mluví, aniž by použil slova, a tím rozšířila hranice hudební kompozice. Monk vytváří zvukové krajiny až nadpozemských pocitů, energií a vzpomínek, které nelze vyjádřit slovy. Je označována za hlasovou kouzelnici a jednu z nejúžasnějších amerických skladatelek. Publikum i kritika ji považuje za hlavní tvůrčí sílu v umění performance. Její kariéra je dlouhá téměř 50 let.

Po absolvování Sarah Lawrence College v roce 1964 obdržela Meredith Monk spoustu ocenění (namátkou Mc Arthurova cena Genius, Cena Bessie za neutuchající tvůrčí počin, Cena časopisu Dance Magazine). V roce 2006 byla přijata do americké Akademie umění a věd a jmenována členkou organizace United States Artists. V roce 2010 dostala vyznamenání American Music Center. Monk je také držitelkou čestného doktorátu Bard College, University of Arts, Juilliard School, San Francisco Art Insitute a konzervatoře v Bostonu.

Meredith Monk založila skupinu The House, jež se od roku 1968 věnuje představením v duchu interdisciplinárního přístupu. O deset let později vytvořila soubor Meredith Monk & Vocal Ensemble, aby rozšířila své působení na poli hudebních struktur a forem. Monk vytvořila spoustu nahrávek, jež většinou vyšly na labelu ECM. Dolmen Music (ECM New Series) a Our Lady of Late: The Vanguard Tapes byly oceněny Cenou německých kritiků za nejlepší nahrávku roku 1981 a 1986. Její hudbu interpretují mnozí významní sólisti i skupiny, např. Bang on a Can All-Stars, Björk, The Chorus of the San Francisco Symphony, Double Edge, Musica Sacra, The Pacific Mozart Ensemble. Mohli jsme ji slyšet také ve filmech, za všechny jmenujme díla klasika francouzské Nové vlny Jeana-Luca Godarda a film Big Lebowski bratrů Coenových. V roce 2000 podepsala smlouvu s vydavatelstvím Boosey & Hawkes, které zpřístupnilo mnoho jejích dosavadních uměleckých počinů.

Monk je také průkopnicí site-specific představení, vytvořila díla jako: Juice: A Theatre Cantata In 3 Installments (1969) v Guggenheimově muzeu a American Archeology #1: Roosevelt Island (1994). V roce 2009 byla opět přizvána do Gugenheimova muzea k Ascension Variations, na nichž se podílelo přes 120 performerů. Monk vytvořila také sérii úspěšných a ceněných filmů, jako je např. Ellis Island (1981) a její prvotina Book Of Days (1988), která běžela na známém neziskovém TV kanálu PBS, byla promítána na newyorském filmovém festivalu a byla vybrána na Bienále Muzea Whitney. Oba vyšly také na DVD. V Lincolnově Centru byla roku 1996 otevřena retrospektivní výstava Meredith Monk: Archeology of an Artist. Její novější instalace jsou součástí sbírek ve Walker Art Centru, Frederieke Taylor / TZ€™ Art Gallery, Limerick City Gallery of Art, v The Kitchen a dalších. V roce 1997 byla ve vydavatelství John Hopkins vydána monografie Deborah Jowittové o Meredith Monk. V roce 2009 vyšel dokumentární film Meredith Monk: Inner Voice filmové tvůrkyně Babeth VanLoo a CD archivních nahrávek Beginnings.

V říjnu roku 1999 Monk uvedla performanci Vocal Offering pro Jeho svatost Dalajlámu, jež byla součástí Světového festivalu posvátné hudby v Los Angeles. V červenci 2000 byla její hudební tvorba poctěna třemi retrospektivními koncerty nazvanými Voice Travel jako součást Lincoln Centre Festival. Její první orchestrální kus Possible Sky (objednaný Michaelem Tilsonem Thomasem pro New World Symphony) měl premiéru v dubnu 2003 v Miami a byl proveden Hamburskými symfoniky roku 2006. Stringsongs, její první kompozice pro smyčcový kvartet (objednaná Kronos Quartetem), měli premiéru v Barbican Centru v lednu 2005. Čtyřicátý rok její tvůrčí kariéry byl oslaven v roce 2005 čtyřhodinovým maratónem v Carnegie Hall. Další maratón - Meredith Monk Music @ The Whitney byl představen ve Whitney Museum roku 2009. V březnu 2008 vyšlo CD impermanence (ECM New Series) nominované na cenu Grammy. Její nová divadelní hudba Songs of Ascension (2008) byla uvedena na festivalu Next Wawe Brooklyn Academy of Music. Nyní je součástí mezinárodního turné. Nedávno obdržela povolení od Grand Center Inc. a Saint Louis Symphony Orchestra vytvořit nový orchestrální kus - WEAVE pro dva hlasy, komorní orchestr a sbor. Dílo mělo premiéru v březnu tohoto roku. Další letošní celovečerní dílo Education of the Girlchild Revisited mělo premiéru v červnu Paříži.

CZ / EN